درمان و بهترین روش از بین بردن جای جوش

توسط در 17ام آبان, 1400 منتشر شدبازدیدها: 4166

مقدمه

درمان و بهترین روش از بین بردن جای جوش در مراقبت سریع بعد از ایجاد جوش خلاصه می شود. اگر از این مرحله به خوبی بگذریم، نیاز به هزینه های بیشتر و درمان های طولانی نخواهیم داشت.

همه‌ی ما دوست داریم پوستی سالم و عاری از هرگونه جوش و لک داشته باشیم ولی جوش و آکنه یکی از عارضه‌های همیشگی برای انواع پوست است. جوش حقیقتا خوش‌آیند هیچ‌کس نیست اما رفتار مناسب ما با این عارضه می تواند تا حد درمان کامل به کمک ما بیاید. یکی از مشکلاتی که همیشه وجود دارد، لک و چال شدن پوست پس از بهبود جوش است. به عبارتی مشکل پوست با جوش پس از بهبود کامل آن نیز ادامه پیدا می‌کند. در این مقاله ضمن معرفی انواع جوش و دلیل به وجود آمدن آن‌ها، درمان و بهترین روش از بین بردن جای جوش را بررسی خواهیم کرد.

انواع جوش صورت و دلیل به وجود آمدن آن‌ها

1. جوش سرسفید و یا همان آکنه

جوش‌های سرسفید شایع‌ترین انواع جوش هستند که همه‌ی ما در طول زندگی چندین بار با آن‌ها مواجه شده‌ایم. دلیل به وجود آمدن جوش‌های سرسفید، چرب بودن پوست، رعایت نکردن مراقبت‌های پوستی، رژیم غذایی ناسالم و تغییرات هورمونی است. اگر عادت دارید شب‌ها پوست خود را نشویید و با آرایش و آلودگی‌های به جا مانده روی صورتتان بخوابید، قطعاً پوست شما همیشه با مشکل جوش‌های سر سفید دست و پنجه نرم می‌کند. تغییرات هورمونی در سنین بلوغ، دوران بارداری و همچنین دوران یائسگی نیز از دلایل به وجود آمدن جوش‌های سرسفید هستند که در این حالت نمی‌توان جلوی به وجود آمدن آن‌ها را گرفت، ولی با انجام مراقبت‌های پوستی لازم می‌توان آن‌ها را کنترل کرد.

2. جوش سرسیاه

جوش سرسیاه در اثر پر شدن منافذ پوست از چربی به وجود می‌آیند و اکثراً روی بینی و نقاط چرب پوست دیده می‌شوند. سطح جوش‌های سرسیاه بر خلاف جوش‌های سرسفید باز است و به همین دلیل در اثر اکسید شدن چربی با هوا، رنگ این جوش‌ها به سیاه تغییر می‌کند. تغییرات هورمونی که باعث چرب‌تر شدن پوست صورت و بدن می‌شوند، به وجود آمدن جوش‌های سرسیاه را تشدید می‌کنند. عواملی نظیر استرس و خوردن غذاهای چرب و فست فود نیز می‌تواند از عوامل بروز جوش‌های سرسیاه باشد. جوش‌های سرسیاه به‌راحتی درمان می‌شوند و با انجام دادن روتین پوستی مناسب، می‌توان از به وجود آمدن آن‌ها جلوگیری کرد.

بهترین روش از بین بردن جای جوش

3. جوش قرمز (پاپول) و جوش چرکی (پوسچول)

برخی مواقع با بسته شدن منافذ پوست و گیر افتادن باکتری‌ها و آلودگی‌ها در میان غدد چربی، شاهد بروز جوش چرکی و دردناک می‌شویم که رشد کرده و پوست اطراف را نیز ملتهب می‌کند. جوش قرمز و جوش چرکی بر خلاف جوش‌های سرسفید می‌توانند خطرناک باشند و در صورتی که به موقع درمان نشوند، می‌توانند گسترش پیدا کنند.

4. آکنه ندولار و آکنه کیستیک

زمانی آکنه و مشکلات پوستی به‌درستی و در زمان مناسب درمان نشود، ممکن است موجب بروز آکنه ندولار و آکنه کیستیک شود. در این حالت محل بروز جوش ملتهب و دردناک بوده و مایع زردرنگی حاوی گلبول‌های سفید است در آن جریان دارد. آکنه ندولار و آکنه کیستیک زمانی به وجود می‌آید که باکتری‌ها و آلودگی‌های تشدید کننده جوش به اعماق پوست نفوذ کنند. در این حالت برای درمان آن باید از به پزشک مراجعه کرد و در صورت عدم درمان مناسب و یا درمان‌های خودسرانه ممکن است آسیب‌های پوستی دائمی به جا بگذارد.

هرچند آکنه ندولار و آکنه کیستیک در تمامی افرادی که مراقبت‌های پوستی انجام ندهند ایجاد می‌شود، اما بروز آن‌ در مردان به مراتب بیشتر از زنان است. آکنه ندولار و آکنه کیستیک در مردان علاوه بر صورت روی شانه‌ها، بالای بازو‌ها و به‌طورکلی نواحی از بدن که پوست چرب‌تری دارند، ایجاد می‌شود.

بهترین روش از بین بردن جای جوش

درمان انواع جوش صورت

1 . درمان جوش‌های سرسفید

هرچند بروز جوش معمولاً یک‌شبه و یا حتی با یک اشتباه در روتین پوستی می‌تواند اتفاق بیافتد، اما درمانی که به همین سرعت آن را محو کند وجود ندارد. استفاده از درمان‌های غیر کارشناسی ممکن است موجب بروز جای جوش و لک همیشگی روی پوست شود.

برای درمان جوش‌های سر سفید باید پوست را با کمک پاک کننده‌های غیر صابونی و غیر الکلی از هرگونه آلودگی پاک کرد. شستشوی پوست صورت دو بار در روز و پوست بدن باید یک بار در روز انجام شود. در نظر داشته باشید که شستشوی بیش از اندازه‌ی پوست می‌تواند باعث بروز خشکی و حساسیت شدید آن شود.

در رفتار با پوستتان صبور باشید. برای درمان اصولی جوش‌های سرسفید فقط باید صبر کنید و پوست خود را تمیز نگه دارید. استفاده از یک آب‌رسان مناسب روزانه می‌تواند به درمان بهتر پوست شما کمک کند. در صورتی که تعداد جوش‌های سرسفید زیاد است و مدت زیادی است با این مشکل مواجه هستید، استفاده از محلول کلیندامایسین یا ژل ضد جوش نیتروژنا می‌تواند مفید باشد. این محلول را روزانه یک بار به صورت موضعی روی جوش‌های سرسفید استعمال کنید.

  • حتما قبل از هر محصول بهداشتی، پوستتان را به خوبی تمیز کنید. چون در غیر این صورت مواد مفید محصولات عملکرد ناقص خواهند داشت.

2. درمان جوش‌های سرسیاه

در نظر داشته باشید که جوش‌های سرسیاه تنها نوع جوش هستند که برای درمان باید آن‌ها را تخلیه کرد. اما به‌هیچ‌وجه در منزل و با فشار دست و جسم نوک تیز این کار را نکنید. چرا که امکان آسیب زدن به پوست و یا حتی عمقی‌تر شدن جوش وجود دارد. در ابتدای امر می‌توانید به مراجعه به یک سالن مراقبت‌های پوستی اقدام به پاک‌سازی پوست کنید. پس از پاک‌سازی پوست استفاده از محلول‌های کنترل کننده چربی پوست و یا همان سبوم می‌تواند از ایجاد مجدد جوش‌های سرسیاه جلوگیری کند.

از لیف نرم برای پاک‌سازی پوست استفاده کنید و سعی کنید با استفاده از یک آب‌رسان مناسب با پوستتان ، همیشه پوستتان را مرطوب نگه دارید. هر چه قدر پوست خشک‌تر باشد، چربی بیشتری ترشح می‌کند و همین باعث تشدید بروز جوش‌های سرسیاه می‌شود.

3. درمان جوش قرمز (پاپول)، جوش چرکی (پوسچول)، آکنه ندولار و آکنه کیستیک

همیشه برای درمان جوش قرمز (پاپول)، جوش چرکی (پوسچول)، آکنه ندولار و آکنه کیستیک حتماً باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در صورتی که اندازه جوش خیلی بزرگ نباشد و پیشرفت آن روی پوست زیاد نیست ، معمولاً پزشک به یک پماد موضعی مانند کلیندامایسین، تتراسایکلین و اریترومایسین بسنده می‌کند اما در صورتی که شکل حادتر باشد، احتمالاً درمان‌های دارویی خوراکی مانند آنتی بیوتیک‌ها و قرض ایزوترتینوئین نیز تجویز خواهد کرد.

بهترین روش از بین بردن جای جوش

نکته‌ی مهمی که در درمان همه‌ی جوش‌ها وجود دارد تمیز نگه داشتن پوست و شستشوی روزانه‌ی آن است. تحت هیچ شرایطی نباید پوست خود را بمالید و یا جوش را فشار دهید زیرا باعث گسترش آلودگی و همچنین التهاب بیشتر پوست می‌شود.

درمان جای جوش

چه پوست خشکی داشته باشید، چه چرب و نرمال و مختلط، همیشه برای کمک به روند جوانسازی پوست، باید به پوستتان کمک کنید. در این مبحث این کمک از دو طریق اتفاق می افتد : 1.لایه برداری ملایم 2.آبرسانی

لایه برداری: لایه برداری باید حداکثر سه بار در هفته باشد. نکته بسیار مهم استفاده از کرم ضد آفتاب قوی در دوره لایه برداری است. ضد آفتاب در روتین پوستی همه واجب است. اما اگر در حال استفاده از لایه بردار هستید، حساسیت پوست بیشتر شده و استفاده از ضدآفتاب از قبل هم مهم تر می شود.

آبرسانی: یکی دیگر از پایه های روتین روزانه هر شخص استفاده از کرم های آبرسان است. اما باز هم اگر در دوره درمانی و راهی برای از بین بردن جای جوش هایتان هستید، اهمیت آبرسانی بیشتر می شود. پوستی که خشک و دهیدراته است، به راحتی دوره درمان را طی نمی کند. پس همیشه از آبرسان مخصوص پوستتان استفاده کنید.

اگر در مراحل اولیه از بین بردن جای جوش های خود هستید، رعایت چند نکته بالا تا حد زیادی به از بین بردن جای جوش های شما کمک خواهد کرد. داشتن یک محصول ضد جوش که عمر جوش را کوتاه تر می کند و از بروز لک های احتمالی هم جلوگیری می کند راهبرد مناسبی است.

اما اگر جای جوشتان وخیم تر و یا قدیمی تر بود در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

در بسیاری از موارد پس از بهبود کامل پوست، شاهد ایجاد جای جوش روی پوست هستیم. جای جوش ها ممکن است به صورت فرورفتگی، برآمدگی و یا لک روی پوست خود را نشان دهد. به صورت کلی اسکار و جای جوش به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • اسکارهای آتروفیک یا جای جوش فرورفته: در این حالت بافت پوستی تحلیل می‌رود.
  • اسکارهای هایپرتروفیک یا جای جوش برآمده: در این حالت بافت پوست اضافه می‌آید.

با روش‌های مختلفی می‌توان جای جوش و اسکار به وجود آمده روی پوست را درمان که در اینجا تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

1. برش پانچی

در این روش جای جوش برش داده می‌شود و با نزدیک کردن بافت پوست و چسباندن آن به هم، جای جوش پوشش داده شده و پوست ترمیم می‌شود.

2. پانچ گرافتینگ

در این روش که برای درمان اسکارهای عمیق استفاده می‌شود، بافت آسیب دیده از پوست جدا می‌شود و محل زخم با کمک گرافت‌های پوستی پر می‌شود. پوست پیوند زده در این روش معمولاً از پشت گوش که دیده نمی‌شود برداشته می‌شود. در نهایت جای زخم بسیار کوچکی روی پوست باقی می‌ماند که با چند جلسه لیزر به صورت کلی رفع می‌شود.

3. تزریق ژل

یکی از رایج‌ترین و راحت‌ترین درمان جای جوش، تزریق ژل و فیلر زیر پوست است. در این روش ژل و فیلر دقیقاً زیر محل اسکار تزریق می‌شود با حجم دادن به پوست باعث محو شدن جای جوش می‌شود. در نظر داشته باشید که تزریق ژل فقط برای اسکارهایی که فرورفته هستند قابل اجرا است و برای اسکارهای برآمده باید از روش‌های درمانی دیگر استفاده کرد.

یکی از مشکلات تزریق ژل برای درمان جای جوش، موقتی بودن درمان است. در این روش پس از 12 الی 18 ماه ژل جذب شده و مجدداً اسکارها نمایان می‌شوند و بیمار باید درمان دوباره اقدام کند.

4. لیزر

لیزر یک روش مؤثر و کم عارضه برای درمان جای جوش و اسکارهای پوستی است. درمان با لیزر هرچند طولانی است و نیاز به صبر بیمار دارد، اما درمان دائمی است و نیاز به تمدید ندارد. در درمان با لیزر یک لایه برداری شدید روی پوست انجام می‌شد و در طول درمان بیمار باید مراقبت‌های پوستی را به صورت دقیق و با حساسیت بالا انجام دهد. به طور معمول با توجه به عمق اسکارها، درمان بین 4 الی 12 جلسه به طول می‌انجامد و هر جلسه به فاصله‌ی یک ماه الی 40 روز از جلسه‌ی قبلی انجام می‌شود. روند درمان به صورت تدریجی است و بیمار از همان جلسه‌ی اول تغییرات را به صورت محسوس مشاهده می‌کند اما برای درمان کامل باید تعداد جلسات تجویز شده توسط پزشک انجام شود.

مهم‌ترین مزیت درمان با لیزر سریع بودن آن است به صورتی که بیمار پس از 2 الی 3 روز شاهد از بین رفتن اسکارهای پوستی خواهد بود.

بهترین روش از بین بردن جای جوش

سخن پایانی

هرچند روش‌های زیادی برای درمان جوش و جای جوش وجود دارد، اما بهترین راه برای داشتن پوستی سالم، مراقبت‌های پوستی و جلوگیری از بروز مشکلات پوستی است. فرقی نمی‌کند که چه نوع پوستی داشته باشید، داشتن یک شوینده‌ی مناسب و یک آب‌رسان متناسب با نوع پوستتان برای داشتن پوستی سالم به شما کمک زیادی می‌کند.

محصولات درمان و ترمیم جای جوش

دیدگاه خود را بنویسید