نکات ضروری مراقبت از پوست چرب

توسط در 9ام بهمن, 1402 منتشر شدبازدیدها: 244

مقدمه

مراقبت از پوست چرب اگر به درستی صورت گیرد، می‌تواند به داشتن پوستی سالم، شفاف، بدون چربی و اضافی جوش‌های سرسیاه بینجامد. کلید در نحوه کار با نوع پوست است. به خواندن ادامه دهید با تا با ضروری‌ترین و اثربخش‌ترین نکاتی که باید در روتین مراقبت از پوست چرب بدانید، آشنا شوید.

به پاکسازی دو بار در روز پایبند باشید

برای داشتن پوست چرب سالم، باید صبح پس از بیدار شدن و شب پیش از خوابیدن صورت خود را بشویید. قبل خواب باید چربی و آلودگی‌هایی که پوست شما در طول روز جمع می‌کند، پاک شوند. همچنین در طول خواب، باز هم سلول‌های مرده و چربی روی پوست انباشته می‌شوند. بنابر این حتی اگر  صبح احساس کنید پوست شما هنوز تمیز و پاکیزه است، باید حتما صورت خود را بشویید.

یک پاک‌کننده ملایم حاوی اسید سالیسیلیک گزینه‌ای ایده‌آل برای پوست چرب است زیرا به حذف سبوم از منافذ کمک کند. علاوه بر پاکسازی شبانه روز، توصیه می‌شود روبالشی خود را هر چند وقت یک بار بشویید. باکتری‌ها و چربی‌های جمع شده در بافت روبالشی باعث تشدید جوش و آکنه می‌شوند.

از تونر استفاده کنید

هنگامی که پوست شما تمیز و عاری از هرگونه آرایش، کثیفی و چربی است، از یک تونر لایه بردار استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک باشد. استفاده از تونر پس از شستشوی صورت کمک می‌کند که مواد آرایشی و چربی‌های باقی مانده در عمق منافذ هم پاک شوند. همچنین از آنجا که پوست تمیز شده است، مواد مؤثر به راحتی در بافت پوست نفوذ می‌کنند و سرعت بهبود پوست چرب را افزایش می‌دهند.

لایه‌برداری هفتگی را فراموش نکنید

مراقبت از پوست چرب

بهترین روش برای کنترل چربی اضافی پوست، بهبود جوش و حذف کامل سلول‌های مرده، لایه‌برداری است. لایه‌بردارها در انواع مختلف ماسک، سرم و اسکراب وجود دارند و همگی دارای مزایای منحصر به فرد خود هستند. توصیه می‌شود برای مراقبت از پوست چرب از لایه بردار حاوی آلفا هیدروکسی اسید استفاده شود. همچنین لایه‌بردارهای حاوی گلایکولیک اسید نیز گزینه خوبی برای لایه‌برداری پوست چرب هستند.

توجه داشته باشید که حتی اگر پوست شما بسیار چرب باشد، نباید بیش از دوبار در هفته لایه‌برداری کنید. همچنین هنگام لایه‌برداری، پوست خود را بیش از حد نمالید.

لایه‌برداری بیش از حد و مالش و فشار به پوست می‌تواند منجر به خشکی، قرمزی یا تحریک پوست شود. از آنجایی که اغلب لایه‌بردارها پوست شما را در برابر آفتاب سوختگی آسیب‌پذیرتر می‌کنند، بهترین زمان برای استفاده از این مواد، شب است. همچنین حتما در طول روز از ضد افتاب برای محافظت از پوست خود و جلوگیری از آفتاب سوختگی و لک استفاده کنید.

از مرطوب‌کننده فاقد چربی استفاده کنید

مراقبت از پوست چرب

همه انواع پوست به مرطوب‌کننده نیاز دارند. شستشو‌های روزانه، استفاده از لایه‌بردار‌ و بودن در معرض نور آفتاب و آلوگی‌های روزمره، نیاز پوست به آبرسان را ضروری می‌کند. حتی اگر احساس می‌کنید پوست چرب شما نیاز به آبرسانی ندارد باید آن را مرطوب نگه دارید اما باید مراقب نوع مرطوب‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید باشید.

یک مرطوب‌کننده ایده‌آل برای پوست چرب باید سبک، غیر کومدون‌زا، فاقد چربی و ترجیحا بر پایه آب باشد. همچنین مرطوب‌کننده‌هایی که برای پوست‌های مستعد آکنه استفاده می‌شوند، برای پوست‌های چرب هم قابل استفاده‌اند. ترکیب یک مرطوب‌کننده با نیاسینامید هم می‌تواند به تنظیم میزان ترشح چربی پوست بسیار کمک کند.

چگونه بهترین محصولات را برای پوست‌ چرب انتخاب کنیم؟

مراقبت از پوست چرب

پوست چرب به دلیل افزایش ترشح سبوم توسط غدد چربی در منافذ ما ایجاد می‌شود. این تولید چربی توسط هورمون‌هایی مانند تستوسترون و هورمون‌های استرس تنظیم می‌شود. اما این احتمال وجود دارد که پوست چرب شما ناشی از استفاده از محصولات اشتباه باشد. برای انتخاب بهترین محصولات برای پوست چرب، باید به دنبال محصولاتی باشیم که حاوی مؤثرترین مواد برای بهبود پوست چرب هستند. در ادامه 3 ماده بسیار اثربخش در کنترل جوش و چربی آمده است.

اسید سالیسیلیک

محصولات حاوی اسید سالیسیلیک می‌توانند به پراکندگی جوش‌ها کمک کنند. این ماده را می‌توان در بسیاری از پاک‌کننده‌ها یافت همچنین در فرم سرم، به صورت مستقل و بدون ترکیب با مواد دیگر نیز برای درمان‌های موضعی در دسترس است.

رتینول

رتینول ماده‌ای شناخته شده برگرفته از ویتامین Aاست. رتینول برای کاهش ظاهر چین و چروک‌ها و ضاف کردن پوست عالی است و در عین حال می‌تواند به درمان آکنه کمک کند و منافذ شما را کوچکتر نشان دهد.

نیاسینامید

این ماده نوعی ویتامین B3 است که می‌تواند به تنظیم میزان چربی محصول غدد چربی شما کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد نیاسنامید دارای خواص ضد التهابی قوی است و می‌تواند به درمان آکنه کمک کند.

جمع بندی

اگرچه بسیاری از افراد بابت داشتن پوست چرب احساس بدی دارند اما باید گفت این نوع پوست امتیاز ویژه‌ای هم دارد. اگر چربی بیشتری در پوست خود داشته باشید، احتمالاً نسبت به افرادی که پوست خشک دارند، دیرتر دچار چین و چروک و خطوط ریز خواهید شد!

اما به طور کلی داشتن یک روتین صحیح مراقبت از پوست می‌تواند به شما در کاهش درخشندگی، باز کردن منافذ پوست و کاهش تولید چربی کمک کند.

  • به خاطر داشته باشید که محصولاتی که دارای مواد فعال (مانند اسید‌ها) هستند، در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند باعث تحریک شوند. بنابراین شستشوی بیش از حد یا لایه‌برداری بیش از حد، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و این می‌تواند پوست شما را به تولید بیش از حد چربی سوق دهد پس بیش از حد از لایه بردار‌ها استفاده نکنید.
  • از هر گونه محصولات حاوی الکل خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث افزایش متناقض ترشح روغن شود. همچنین از هر محصولی که حاوی مواد غلیظ یا چرب مانند کره کاکائو، کره شی و وازلین است پرهیز کنید.
  • توصیه می‌شود در مراقبت از پوست چرب صبور باشید چرا که یک شبه نتایج را دریافت نخواهید کرد.

انواع روتین مراقبت از پوست چرب وجود دارد که برخی بسیار تأثیر گذارند اما برخی دیگر نتیجه قابل توجهی به همراه ندارند. دلیل آن منحصر به فرد بودن نوع پوست چرب است. اکنون که دانش کافی برای ایجاد یک روتین مناسب پوست چرب را پیدا کردید و می‌دانید چه موای برای مراقبت از پوست چرب مؤثر هستند، روتین متناسب خود را بسازید. فقط مطمئن شوید که به محصولاتی که برای پوست چرب طراحی شده‌اند پایبند باشید و صبوری کنید تا به پوست ایده‌آل خود دست یابید.

دیدگاه خود را بنویسید