چگونه رتینول را وارد روتین پوستی خود کنیم؟

توسط در 22ام بهمن, 1402 منتشر شدبازدیدها: 280

مقدمه

رتینول متعلق به کلاس موادی است که به عنوان رتینوئید‌ها شناخته می‌شوند و از ویتامین A مشتق می‌شود. به احتمال زیاد، شما هم در مورد فواید رتینول برای پوست از جمله کمک به کاهش چین و چروک شنیده‌اید. رتینول با افزایش تولید کلاژن و افزایش سرعت بازسازی پوست به عنوان یک جوان‌ساز جادویی عمل می‌کند و به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.

با این که این ماده مورد علاقه بسیاری از متخصصان پوست است و به عنوان یک عنصر محبوب و پرطرف‌دار در بسیاری از سرم‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شود، اما بسیاری از افراد در مورد نحوه شروع و استفاده از رتینول چیزی نمی‌دانند.

شروع استفاده از رتینول در روتین زیبایی نسبتاً ساده است، در ادامه به بررسی بهترین روند ایمن و مؤثر استفاده از رتینول و اینکه چگونه این ماده می‌تواند با سایر محصولات تعامل داشته باشد، خواهیم پرداخت.

آهسته شروع کنید

برای شروع گنجاندن رتینول در روتین مراقبت از پوست خود، توصیه می‌شود تنها یک لایه نازک از رتینول را روی صورت بمالید و از ستفاده در نواحی حساس خودداری کنید. یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام شروع استفاده از رتینول مرتکب می‌شوند، استفاده هر شب از آن است. این برای پوست بسیاری از افراد میزان زیادی است.

 برای عادت دادن پوست به رتینول، استفاده از آن را با دو بار در هفته شروع کنید تا وقتی که پوست شما تنظیم شود. اگر روز بعد هیچ قرمزی یا پوسته پوسته شدنی را تجربه نکردید می‌توانید یک شب در میان مقداری رتینول به اندازه یک نخود به کل صورت خود بمالید.

آن را ترکیب کنید

تکنیکی که به عنوان بافر هم شناخته می‌شود، شامل ترکیب رتینول با مرطوب‌کننده است. این کار باعث رقیق شدن رتینول می‌شود و کمک می‌کند تأثیر ملایم‌تری روی پوست بگذارد.

این روش برای کمک به سازگاری رتینول با پوست حساس، بسیاری کاربردی است. با گذشت زمان، می‌توانید رتینول را مستقیماً بدون مرطوب‌کننده روی پوست خود بمالید. روش دیگر این است که ابتدا مرطوب‌کننده خود را به عنوان مانعی روی صورت خود بمالید و سپس از رتینول استفاده کنید.

رتینول را تنها در روتین شبانه خود قرار دهید

رتینول فقط باید در شب استفاده شود چرا که به نور حساس است. به همین دلیل است که عموماً در بسته‌بندی‌هایی که هیچ نوری از آن عبور نمی‌کند، نگهداری می‌شود.

بهتر است تا زمانی که رتینول را در روتین شبانه خود قرار داده‌اید، استفاده از سایر مواد فعال مانند ویتامین C را به روتین روزانه منتقل کنید یا در روز متفاوتی استفاده کنید.

 رتینول پوست شما را در برابر اشعه UV مستعدتر می‌کند. بنابراین به منظور جلوگیری از آسیب‌های غیرضروری نور خورشید، باید روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

به خشکی یا حساسیت بیش از حد پوست توجه کنید

با شروع استفاده از رتینول و افزایش تدریجی دفعات استفاده از آن، باید میزان پوسته پوسته شدن و خشکی پوست خود را کنترل کنید. این دو مورد اغلب از عوارض جانبی رایج رتینول، به خصوص در چند هفته اول هستند. این موضوع بدون توجه به رنگ پوست شما صادق است. یعنی حتی اگر پوست تیره یا ضخیم‌تری دارید، باز هم باید با احتیاط عمل کنید. به مرور همانطور که پوست شما به درمان عادت می‌کند، قرمزی و پوسته پوسته شدن آن کاهش خواهد یافت.

برای دریافت نتیجه صبور باشید

خرید رتینول یک راه حل یک شبه برای نگرانی‌های پوست شما نیست. در واقع، احتمالاً پس از مدت 12 هفته استفاده هم نتیجه قابل توجهی نخواهید دید. این ماده در طول زمان و استاده مداوم، نتایجی عالی به شما ارائه می‌دهد، بنابراین زود تسلیم نشوید!

رتینول در چه مرحله‌ای از روتین مراقبت از پوست قرار دارد؟

هر روال مراقبت از پوست باید با پاکسازی و شستشوی صورت شروع شود. پس از شستشوی صورت با پاک‌کننده ملایم، از تونر مناسب پوست خود برای پاکسازی بهتر کمک بگیرید، پس از آن می‌توانید از رتینول استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای استاده از رتینول باید پوست کاملاً خشک باشد (مگر اینکه با مرطوب‌کننده ترکیب شود) زیرا پوست خیس رتینول را عمیق‌تر جذب پوست می‌کند و ممکن است باعث تحریک شود.

از آنجایی که بسیار مهم است رتینول هیچ تماسی با پوست ظریف ناحیه دور چشم نداشته باشد، حتماً از کرم یا سرم دور چشم استفاده کنید.

تفاوت رتینول با رتینوئید‌ها

چگونه رتینول را وارد روتین مراقبت از پوست خود کنیم؟

رتینوئید‌ها اساساً یک اصطلاح کلی برای تمام مشتقات ویتامین A هستند. رتینول و رتینیل استر‌ها همگی می‌توانند چندین فواید برای پوست از جمله کمک به کاهش ظاهر خطوط ریز و چین و چروک داشته باشند. رتینول همچنین در به حداقل رساندن هایپرپیگمانتاسیون (لک‌های تیره)، اسکار‌های آکنه، جوش‌ها و لک‌ها بسیار مناسب است.

در حالی که رتینوئید‌ها معمولاً فقط با نسخه در دسترس هستند، رتینول بدون نسخه در دسترس است. به این دلیل که سرم یا کرم رتینول از آنجایی که نیاز به مرحله اضافی تبدیل به رتینوئیک اسید دارد، دارای درصد کمی از فرمول فعال است و نسبت به سایر رتینوئید‌ها تحریک پوست کم‌تری ایجاد می‌کند.

آیا رتینول یک لایه‌بردار است؟

رتینول می‌تواند باعث لایه‌برداری از لایه بیرونی پوست شود. در واقع زمانی که فردی از رتینول استفاده می‌کند، لایه بیرونی پوست کنده می‌شود و پوست جدیدتر نمایان می‌شود.

آیا می‌توان در دوران بارداری از رتینول استفاده کرد؟

دوز‌های بالای ویتامین A می‌تواند برای جنین مضر باشد و باعث نقص مادرزادی شود، بنابراین بهتر است از مصرف رتینول در دوران بارداری خودداری کنید.

نکات ضروری استفاده از رتینول

چگونه رتینول را وارد روتین مراقبت از پوست خود کنیم؟
  • از آنجایی که این محصول می‌تواند باعث تحریک پوست شود، اکثر متخصصان پوست توصیه می‌کنند ابتدا با محصولاتی شروع کنید که حاوی غلظت کمی (0.25٪ یا 0.3٪) از این رتینول هستند. همچنین قبل از اینکه به غلظت‌های بالاتر بروید، حتماً به نحوه واکنش پوست خود توجه کنید. اگر به مرور تحریک و قرمزی پوست کاهش پیدا نکرد، مصرف رتینول را قطع کنید.
  • بهتر است رتینول را با سایر مواد تحریک‌کننده مانند اسید‌های آلفا یا بتا هیدروکسی یا لایه بردار‌ها و اسکراب‌های فیزیکی ترکیب نکنید. بهترین محصولی که می‌توانید همراه با رتینول استفاده کنید یک مرطوب‌کننده مناسب پوست شما است.
  • برای استفاده از رتینول بهتر از از قسمت چانه شروع کرده و به آرامی به سمت بالا ادامه دهید. در صورتی که در برخی نقاط پوست صورت دچار تحریک بیشتری هستید، از استفاده از رتینول در آن نقاط خودداری کنید.

جمع بندی

گنجاندن رتینول در روتین مراقبت از پوست گامی عالی برای دستیابی به پوستی جوان‌تر است. نحوه استفاده از آن می‌تواند بر نتایجی که انتظار دیدن آن را دارید تأثیر بگذارد.

با این حال، در نظر گرفتن درمان‌های حرفه‌ای‌تر ضد پیری نیز مهم است. با ترکیب درمان‌های هدفمند با یک روتین مؤثر مراقبت از پوست می‌توانید به یک رویکرد جامع برای ضد پیری دست یابید و از مزایای پوست سالم‌تر و جوان‌تر بهره‌مند شوید. برای کشف طیف وسیعی از درمان‌های حرفه‌ای موجود پیشنهاد می‌کنیم ویترین محصولات تیسا را مشاهده نمایید.

منابع:

دیدگاه خود را بنویسید