روتین پوستی مناسب پوست‌های خشک و چرب در فصل پاییز

توسط در 23ام شهریور, 1400 منتشر شدبازدیدها: 1705

مقدمه

آغاز فصل پاییز با اتفاقات هیجان‌انگیز زیادی همراه است. اما در کنار تمام هیجانی که فصل پاییز با خود به‌همراه دارد باید به‌خاطر داشت که با گذر از فصل تابستان و شروع فصل پاییز دمای هوا تغییر می‌کند و پوست ما نیز واکنش متفاوتی نسبت به این تغییر از خود نشان می‌دهد. از راه رسیدن فصل پاییز همیشه با کاهش دمای هوا و کاهش رطوبت همراه است، که با ادامه یافتن فصل سرما موجب ایجاد خشکی پوست می‌شود. در حالی که هوای طبیعی فصل پاییز سرد و تقریباً خشک است، وجود وسایل گرمایشی مانند بخاری و شوفاژها، موجب خشک و راکد شدن هوا در فضاهای بسته مانند منزل و محیط کار می‌شود. در نهایت، تمام این موارد می‌توانند موجب ایجاد مشکلاتی مانند خشکی پوست، اگزما، خارش و دیگر ضایعات پوستی شوند. به‌همین دلیل بهتر است که در روتین پوستی پاییز چند نکته‌ی متناسب با این فصل را رعایت کنید تا از آسیب دیدن پوست‌تان جلوگیری شود. در این مطلب به نکاتی اشاره کرده‌ایم که رعایت کردن آن‌ها در روتین پوستی پاییز موجب تقویت پوست می‌شود.

۱- از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی قوی‌تری در روتین پوستی پاییز استفاده کنید.

سرامید‌ها اسیدهای چرب مفیدی هستند که به‌طور طبیعی در سطح پوست تولید می‌شوند. طبق گفته‌ی متخصصان وجود سرامیدها در سطح پوست یک فاکتور حیاتی به‌حساب می‌آید. چرا که سرامیدها مانند مانعی برای محافظت از پوست عمل می‌کنند. البته مقدار طبیعی سرامیدها در سطح پوست طی فصول سرد سال کاهش می‌یابد. کاهش سرامیدها منجر به در معرض خطر قرار گرفتن پوست و افزایش تحریک‌پذیری آن می‌شود. به‌همین دلیل متخصصان پوست توصیه می‌کنند که در ماه‌های سرد سال از جمله در فصل پاییز با مرطوب‌کننده‌های سبک و بدون روغن‌تان خداحافظی کنید. در عین حال، کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان‌های قوی‌تر حاوی سرامید را در روتین پوستی پاییز بگنجانید. اضافه کردن یک لایه‌ی آبرسان ضخیم‌تر به روتین پوستی پاییز راه بسیار مؤثری در جلوگیری از دهیدراته شدن و ابتلا به خشکی پوست محسوب می‌شود. همچنین، با سردتر شدن هوا در فصل پاییز آب موجود در سطح پوست به‌دلایل مختلفی از بین می‌رود. توصیه می‌شود که برای جبران آب از دست رفته از سطح پوست از سرم‌های آبرسان بر پایه‌ی اسید هیالورونیک و ماسک‌های ورقه‌ای در روتین پوستی پاییز استفاده کنید.

۲- در روتین پوستی پاییز از لوسیون بدن استفاده کنید.

با کاهش دمای هوا و رطوبت در فصل پاییز احساس خشکی و خارش در سطح پوست یک اتفاق طبیعی‌ست. ساده‌ترین راهکار توصیه‌شده برای کاهش خارش و خشکی در سطح پوست آبرسانی پوست تمام نقاط بدن است. در واقع، مواد مرطوب‌کننده‌ مانند یک لایه محافظ بر روی پوست عمل می‌کنند و باعث می‌شوند که پوست بتواند رطوبت را در لایه‌های بیرونی‌اش حفظ کند. لوسیون‌های بدن معمولاً دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی هستند. بنابراین، استفاده از یک لوسیون مرطوب‌کننده‌ی بدن در روتین پوستی پاییز خالی از لطف نخواهد بود.

روتین پوستی مناسب پوست‌های خشک و چرب در فصل پاییز

۳- آبرسانی پوست‌های بسیار حساس با الاستین، کلاژن و آلوئه‌ورا در فصل پاییز

با تغییر فصل و سردتر شدن هوا، افرادی که پوست‌ خشک و بسیار حساس دارند و یا دچار عارضه‌های پوستی همچون اگزما و پسوریازیس هستند ممکن است برای چند روز متوالی و حتی بیش از آن در سرتاسر پوست خود سوزش و کشیدگی احساس کنند. بهترین راهکار برای این افراد آبرسانی و پوشاندن مدوام سطح پوست با روغن‌ها، سرم‌ها و کرم‌های آبرسان مناسب است. در روتین پوستی پاییز، برای آبرسانی و مرطوب‌کردن پوست‌های خیلی حساس بهتر است از محصولات حاوی الاستین و کلاژن استفاده کنید، که علاوه بر تغذیه کردن پوست به فرایند ترمیم مجدد پوست نیز کمک می‌کنند. همچنین، پوشاندن سطح پوست با یک لایه‌ی ضخیم از ژل خنک آلوئه‌ورا از پوسته‌پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند.

۴- در روتین پوستی پاییز، استفاده از لایه‌بردارها و محصولات حاوی رتینوئید را متوقف کنید.

توصیه می‌شود که در فصول سرد سال استفاده از محصولات لایه‌بردار پوست را کاهش داده و یا متوقف کنید. در فصول گرم مانند تابستان رطوبت و دمای زیاد هوا اثر تحریک‌کنندگی رتینوئید موجود در کرم‌های لایه‌بردار را کاهش می‌دهد. چرا که شاید رطوبت و دمای زیاد چربی‌های سطح پوست را افزایش می‌دهند و این چربی‌ها مانند یک مانع محافظ در برابر رتینوئیدها عمل می‌کنند. اما همانطور که قبلاً اشاره شد، کاهش دما و رطوبت در فصل‌های سرد همچون پاییز کاهش چربی مفید سطح پوست را به‌دنبال دارد که موجب تحریک‌پذیری پوست نسبت به رتینوئیدها می‌شود. به همین دلیل، استفاده از کرم‌های لایه‌بردار حاوی رتینوئید در روتین پوستی پاییز، به‌خصوص برای افراد دارای پوست‌های خشک و حساس توصیه نمی‌شود.

۵- استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از کرم ضد آفتاب تنها مختص فصل‌ تابستان است و در فصل‌های پاییز و زمستان استفاده از این محصول دیگر ضروری نیست. در حالی که تابش‌ اشعه‌ی UV آفتاب در طول فصل تابستان شدیدتر از فصل‌های دیگر است، اما در فصل‌های سرد سال نیز این تابش‌ها ادامه می‌یابند و اثرات مخربی بر سطح پوست خواهند داشت. تابش اشعه UV آفتاب بر سطح پوست احتمال ابتلا به سرطان پوست را سرعت می‌بخشد. بنابراین، استفاده از کرم ضد آفتاب دارای حداقل SPF30 در سرتاسر سال توصیه می‌شود.

۶- در روتین پوستی پاییز از میسلارواتر به‌عنوان پاک‌کننده استفاده کنید.

پاییز امسال می‌توانید روتین مراقبت از پوست خود را با گنجاندن میسلارواتر بهبود ببخشید. میسلارواتر می‌تواند جایگزین خوبی برای دیگر پاک‌کننده‌های پوست باشد که موجب از دست‌رفتن آب سطح پوست و خشکی آن می‌شوند. استفاده از این محصول که در میان فرانسوی‌ها محبوبیت زیادی دارد بسیار ساده است و پس از استفاده نیازی به شستشو و آبکشی آن نیست. اگر آرایش سبکی دارید، یک تکه پنبه را به میسلارواتر آغشته کرده و به روی پوست بکشید. بعد از استفاده از این محصول قدرت آبرسانی و آرام‌بخشی آن را بر پوست خود احساس خواهید کرد.

۷- به روتین پوستی پاییز کرم دور چشم و مرطوب‌کننده‌ی لب را اضافه کنید.

اگر در فصل‌های دیگر سال از کرم دور چشم و مرطوب‌کننده‌ی لب استفاده نمی‌کنید، بهتر است در ماه‌های سرد سال به فکر تهیه این دو آیتم باشید. زیرا استفاده از این دو محصول در فصول سرد به‌اندازه‌ی مرطوب‌کننده و آبرسان قوی ضرورت دارد. به‌طور کلی، پوست تمام قسمت‌های بدن نسبت به تغییر ناگهانی هوا واکنش نشان می‌دهند و پوست دور چشم و لب‌ها نیز از این قائده مستثنی نیست. استفاده از این دو محصول در روتین پوستی پاییز موجب تطبیق یافتن پوست دور چشم و لب‌ها با تغییرات دما می‌شود و از خشک‌شدن و ترک خوردن لب‌ها و ایجاد چروک‌های زودرس در اطراف چشم جلوگیری می‌کنند.

جمع بندی

به‌طور کلی، افرادی که دارای پوست‌های خشک و حساس هستند بیش‌تر از بقیه‌ی افراد در فصل پاییز در معرض ابتلا به خشکی، خارش و دیگر ضایعه‌های پوستی قرار دارند. با این حال توجه به واکنش‌های پوست نسبت به تغییرات دمایی محیط به تمام افراد توصیه می‌شود. چرا که هر نوع پوستی روتین مراقبتی مخصوص به خود را می‌طلبد. اگر به واکنش‌های پوست‌تان در طی تغییرات هوا در فصل پاییز توجه داشته باشید، محصولات دقیق‌تر و اثرگذارتری در روتین پوستی پاییز به‌کار خواهید گرفت و از داشتن پوستی شفاف و سازگار در کنار دیگر اتفاقات هیجان‌انگیز این فصل لذت خواهید برد.

دیدگاه خود را بنویسید