لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری

توسط در 29ام شهریور, 1400 منتشر شدبازدیدها: 1739

مقدمه

تقریباً تمامی خانم‌های باردار رژیم تغذیه‌ی متناسب با دوران بارداری را رعایت می‌کنند. بیش‌تر خانم‌ها در این دوران سعی دارند از خوردن خوراکی‌های آسیب‌زا و نامطمئن پرهیز کنند. اما توصیه می‌شود که علاوه بر رژیم غذایی به مواد آرایشی مورد استفاده‌ی یک خانم باردار نیز توجه شود. چرا که بیش از ۶۰٪ ترکیبات لوازم آرایشی از طریق پوست جذب بدن می‌شوند و ممکن است به اندام‌های داخلی و جنین آسیب برسانند. به‌علاوه، ممکن است پوست یک خانم باردار تحت تأثیر تغییرات هورمونی باشد و استفاده از برخی محصولات آرایشی وضعیت پوست را وخیم‌تر کند. این موضوع نشان می‌دهد زوج‌هایی که در انتظار تولد فرزند هستند باید نسبت به انتخاب لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری بسیار هوشیارتر باشند. سوالات زیادی در رابطه با صلاحیت استفاده از لوازم آرایشی در زمان بارداری پرسیده می‌شود. بسیاری از لوازم‌ آرایشی موجود در بازار متناسب با این دوران ساخته شده‌اند و عاری از ترکیبات سمی موجود در دیگر محصولات آرایشی هستند. اگر باردار هستید و درباره‌ی استفاده از لوازم آرایشی در این دوران دچار تردید شده‌اید، بهتر است که در این‌باره با پزشک خود و یا یک مرکز درمانی مشورت کنید. در این مطلب به‌صورت خلاصه نکات و توصیه‌هایی در رابطه با لوازم آرایش مناسب زمان بارداری مطرح کرده‌ایم. همچنین لیستی از ترکیبات شیمیایی موجود در هر دسته از لوازم آرایشی ذکر شده‌اند که استفاده از آن‌ها در دوران بارداری ممکن است دردسرساز باشد.

کرم‌پودر، کانسیلر و لایه‌بردارها

اصلاً عجیب نیست اگر در طول چهل هفته‌ی بارداری پوست شما دچار تغییرات ناخوشایندی گردد. به گفته‌ی متخصصان، پوست در دوران بارداری با سرعت بیش‌تری رشد می‌کند و به‌ همین دلیل تجمع پوست‌های مرده بر روی صورت و دیگر اندام‌های بدن یک اتفاق طبیعی‌ست. به علاوه، بسیاری خانم‌ها در دوران بارداری دچار آکنه‌های پوستی ناشی از تغییرات هورمونی نیز می‌شوند و به‌همین تمایل دارند که از لوازم آرایش پوشاننده مانند کرم‌پودرها استفاده کنند. در حالی که پوشاندن پوست تخریب شده می‌تواند تا حدی شمایل اصلی پوست را حفظ کند اما در انتخاب کرم‌پودرها بهتر است از به‌کار بردن محصولاتی که دارای ترکیبات زیر هستند خودداری کنید:

پارابن: پارابن‌ها ترکیباتی هستند که در لوازم آرایشی همچون کرم‌پودرها و رژلب‌ها به‌کار می‌روند تا از باکتریایی‌شدن این‌گونه محصولات جلوگیری شود. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، پارابن‌ها در مرور زمان موجب بروز اختلال در فرایند‌های رشد، شکل‌گیری دستگاه‌های عصبی و ایجاد مشکلات جدی در تولید مثل و سیستم ایمنی کودکان می‌شود. زیرا پارابن از طریق پوست مادر قابل جذب است و به جنین منتقل می‌شود. توصیه می‌شود که به‌عنوان لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری از محصولات فاقد پارابن استفاده کنید.

رتینول: رتینول فرمولی از ویتامین آ ست که در کرم‌پودرها و رژلب‌ها، به‌خصوص محصولات آرایشی ضد چین و چروک، یافت می‌شود. مقادیر زیاد رتینول می‌تواند موجب بروز ناهنجاری‌های متعدد در دوران جنینی شود. همچنین در برخی موارد استفاده‌ی بی‌رویه‌ی رتینول باعث سقط زودرس جنین خواهد شد. به‌ همین دلیل توصیه می‌شود که محصولات حاوی رتینول به هیچ عنوان در هنگام بارداری استفاده نشود.

عطرها و رایحه‌های موجود در کرم‌پودرها: برخی شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم آرایشی از ترکیبات بسیار خطرناکی تحت عنوان رایحه‌های بی‌خطر در محصولات‌شان استفاده می‌کنند. برخی از مواد پنهان موجود در کرم‌پودرها و محصولات پوشاننده عبارتند از: فتالات که موجب ایجاد اختلال در دستگاه تولید مثل پسر بچه‌ها می‌شود، اکتوکسینول‌ها که گروهی از هورمون‌های اخلال‌گر هستند، سترال، اوژنول، کومارین و ژرانیول ترکیبات شیمیایی‌ای هستند که استفاده از آن‌ها در دوران بارداری موجب بروز آلرژی‌های پوستی و درماتیت تماسی می‌شوند.

محصولاتی که می‌توانند جایگزین مناسبی برای کرم‌پودرها در زمان بارداری باشند: فرمولاسیون به‌کار رفته در کرم‌‌های بی‌بی و کرم‌های سی‌سی موجب روشن‌تر شدن پوست می‌شوند. در مقایسه با محصولات آرایشی دیگر مانند کرم‌پودر، کانسیلر و ضد آفتاب‌های مرطوب‌کننده که به‌صورت مستقل از هم استفاده می‌شوند و به‌طور متوسط ۷۰ نوع عنصر در فرمولاسیون آن‌ها به‌کار رفته است، کرم‌های بی‌بی و سی‌سی تنها دارای ۴۰ نوع عناصر ترکیب شده هستند. گنجاندن مقادیری از کرم‌های لایه‌بردار در روتین پوستی‌تان هنگام بارداری موجب از بین‌رفتن پوست‌های مرده‌ی صورت می‌شود، که در این صورت پوست شما شفاف‌تر خواهد شد و به آرایش کم‌تری برای پوشاندن اشکالات پوستی‌تان نیاز خواهید داشت.

لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری

رژلب‌ها و رژگونه‌ها

وقتی که علائم ناخوشایند بارداری در شما بروز می‌کند، استفاده از یک رژلب براق یا سایه‌ی کم‌رنگی از رژگونه بر روی گونه‌هایتان می‌تواند به چشم‌ها و نگاه شما برق زیبایی ببخشد. اما بسیار مهم است که در انتخاب لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری، مانند رژلب‌ دقت کافی داشته باشید. زیرا برخی از محصولات دارای موادی هستند که مشکلات پوستی شما را در این دوران تشدید می‌کنند. از این رو، انتخاب لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از رژلب‌هایی که دارای ترکیبات زیر هستند در دوران بارداری ممنوع می‌باشد:

مواد نگهدارنده: برخی مواد تثبیت‌کننده مانند فنوکسی‌اتانول و بنزیل بنزوات اثری بر دستگاه تولید مثل و جنین شما نخواهند داشت، اما ممکن است باعث تحریک پوست‌های حساس در دوران بارداری شوند.

رنگ‌های مصنوعی: کمپین‌های تشکیل‌شده برای استفاده از محصولات آرایشی سالم گزارش کرده اند که بیش‌تر تولیدکنندگان مشهور رژلب از ترکیبات سربی در محصولات خود استفاده می‌کنند. طبق اعلام سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا، افزودنی‌های رنگی در محصولات آرایشی به‌قدری ریز هستند که میزان سرب بلعیده‌شده در نمونه‌های خونی و آزمایش‌ها مشخص نمی‌شود. این در حالی‌ست که بلع سرب موجب بروز مسمومیت عصبی، اختلالات بارداری و تغییرات هورمونی می‌شود.

همچنین، مشابه کرم‌پودرها و محصولات پوشاننده، رژلب نیز دارای مقادیری رتینول، افزودنی‌های معطر و پارابن است. به تأثیرات مخرب این ترکیبات شیمیایی قبلاً اشاره کردیم. به همین جهت، هنگام انتخاب لوازم آرایش مناسب زمان بارداری به اجزاء سازنده‌ی رژلب‌تان توجه کنید. اگر دارای ترکیبات ذکرشده بود، بهترین تصمیم استفاده نکردن از آن محصول خواهد بود. تهوع صبح‌گاهی و ضعف بدنی شدید در هفته‌های ابتدایی بارداری حتی می‌تواند شادی و ذوق اولیه‌ی شما برای باردار بودن را مکدر کند. پیشنهاد می‌شود که برای پوشاندن ظاهر رنگ‌پریده‌ و پوست زردرنگ از رژگونه استفاده کنید. حتی اگر آرایش خیلی غلیظی نداشته باشید، رژگونه به تنهایی یکی از لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری است که می‌تواند رنگ پوست شما را بهبود ببخشد. همچنین استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و بالم‌های لب که معمولاً فاقد رنگ و ترکیبات مضر هستند برای از بین‌بردن حالت تهوع دوران بارداری توصیه می‌شود.

لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری

با اینکه شاید آرایش چشم نسبت به آرایش دیگر اجزای صورت چشمگیر نباشد اما در محصولات آرایشی مربوط به آرایش چشم نیز موادی موجود هستند که باید در استفاده از آن‌ها محتاط باشید. همچنین برخی از خانم‌ها در دوران بارداری دچار سوزش و خارش چشم می‌شوند. به همین دلیل بهتر است که از مواد آرایشی طبیعی و ضد حساسیت استفاده شود. اگر محصولی دارای ترکیبات زیر بود از به‌کار بردن آن در روتین آرایشی‌تان در زمان بارداری خودداری کنید:

پودر آلومینیوم: معمولاً پودر آلومینیوم در ترکیب سایه‌ی چشم برای براق‌تر شدن آن به‌کار می‌رود. اما این ترکیب شیمیایی از طریق پوست قابل جذب است و موجب بروز علائم مسمومیت عصبی و مشکلات تنفسی خواهد شد. استفاده از سایه‌های مات بسیار کم‌خطرتر خواهد بود. زیرا احتمال وجود پودر آلومینیوم در سایه‌های مات کم‌تر است.

تالک: این ماده‌ی معدنی به‌خودی خود ضرری ندارد و کاربرد اصلی آن برای جلوگیری از خشک‌شدن لوازم آرایش بر روی صورت است. مشکل این است که احتمالاً مقادیر کمی از پشم‌شیشه، که یک ماده‌ی سرطان‌زای شناخته‌شده است، در ترکیبات تالک وجود داشته باشد و منجر به آلوده‌شدن سایه‌ی چشم شود.

دیازولیدینیل اوره: یک نوع آنتی‌میکروب است که به‌عنوان نگدارنده به ریمل اضافه می‌شود و فرمالدئید آزاد می‌کند.

محصولات آرایشی دیگری نیز وجود دارند که بررسی ترکیبات‌شان زمان‌بر خواهد بود. برای انتخاب لوازم آرایشی مناسب زمان بارداری بهتر است که ترکیبات شیمیایی خطرناک و آسیب‌زا را بشناسید و هنگام خرید محصولات آرایشی عناصر سازنده‌ی محصول مورد نظرتان را چک کنید. این کار کمک می‌کند که با وجود ناملایمات دوران بارداری از آرایش‌کردن در این دوران لذت ببرید و نگران سلامت جنین خود نباشید. در کنار تمامی موارد ذکرشده توصیه می‌شود که حتما با پزشک در ارتباط باشید و برای استفاده از محصولات موجود در بازار از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

منبع : لینک

دیدگاه خود را بنویسید