عطر یا ادکلن ؟

توسط در 25ام اسفند, 1399 منتشر شدبازدیدها: 1414

عطر درسته یا ادکلن؟ این سوالی است که اگر مدتی را در عطر فروشی کار کرده باشید تعداد زیادی از مشتریان از شما پرسیده اند. در این مقاله کوتاه به این پرسش پاسخ می دهیم.

عطر چیست؟

عطر ترکیبی از روغن های ضروری یا ترکیبات بو دار ، ثابت کننده ها، حلال ها و مقدار اندکی آب است که معمولا در حالت مایع موجود است. از عطریات برای معطر نمودن بدن انسان، پوشاک ، مواد غذایی و … استفاده می شود.

ملکول های عطر به قدری سبک هستند که می توانند روی هوا شناور بمانند. البته این به آن معنا نیست که هر ملکول سبکی حتما معطر باشد.

اگر نوشته های فرانسوی روی بطری عطرتان را خوانده باشید، حتما متوجه شده اید که عطر ها در قدرت ها یا همان غلظت های متفاوتی تولید می شوند.

غلیظ ترین آنها روغن های معطر هستند. (که با نام اسانس یا کنستانتره هم شناخته می شوند.) این روغن ها با شیوه های مختلف از گل ها، گیاهان و میوه ها بیرون کشیده می شوند. با مخلوط کردن این روغن های گیاهی با الکل 98 درصد و 2 درصد آب روغن معطر برای عطر سازی بدست می آید.

در ادامه 4 شکل اصلی عطریات با غلظت استاندارد از روغن معطر را مشاهده می کنید:

پرفیوم ها : حداقل بین 15 تا 20 درصد روغن معطر

او دو پرفیو ها: بین 8 تا 15 درصد روغن معطر

اودو توالت ها: حدود 4 تا 8 درصد روغن معطر

ادکلن ها  : بین 2 تا 4 درصد روغن معطر

عطر یا دکلن ؟

لازم به ذکر است شکل های دیگری هم از عطریات وجود دارند . عطر های اکسترکت و جامد تا سی درصد روغن معطر را در خود جای داده اند. حتی بادی لوشن ها و کرم های مرطوب کننده دست و بدن و افتر شیو ها هم حاوی مقادیر اندکی اسانس هستند. (کمتر از 4 درصد)

پس نتیجه می گیریم اینکه کلمه عطر برای بانوان و ادکلن مختص آقایان است باوری اشتباه می باشد. و ادکلن تنها یک طبقه بندی از عطر است که حاوی مقدار مشخصی روغن معطر (حدود 4 درصد) است و میتواند مردانه یا زنانه باشد. هرچند شکل گیری این باور به این دلیل است که عموما عطر های مردانه مخصوصا در زمان های گذشته در غلظت ادکلن تولید میشدند و مردم ادکلن را محصولی فقط برای آقایان می دانستند.

حالا به خوبی می توانیم از کلمه مناسب عطر یا ادکلن در جای مناسب آن استفاده کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید