تست حیوانی در محصولات آرایشی Cruelty free

توسط در 15ام شهریور, 1400 منتشر شدبازدیدها: 1874

مقدمه

توجه به محیط زیست و حمایت از حقوق حیوانات از جمله اولیه ترین وظایف انسانی در هنگام خرید هر محصولی است. همانطور که می دانید مصرف هر ماده شیمیایی و یا حتی معدنی و گیاهی نیازمند کسب اطلاعات درباره تمام فواید و مضرات آن است. در نتیجه برند های آرایشی و بهداشتی برای اطمینان از عدم حساسیت زا بودن تولیداتشان به سراغ تست های حیوانی می روند. سازمان های حفاظت از محیط زیست، دوستداران حیوانات و … به منظور حمایت از این جانوران همواره در تلاشند تا تست های حیوانی را به حداقل برسانند. خوشبختانه این تلاش ها تا حدودی در آگاهی بخشی مردم و مصرف کنندگان تاثیر گذاشته و هر روز افراد بیشتری در انتخاب هایشان دقت بیشتری اعمال می کنند. سبک زندگی سالم، خوردن غذاهای گیاهی تا حد ممکن، استفاده از محصولاتی با بسته بندی سازگار با طبیعت و… بخشی از فعالیت‌های معمول و روزمره این افراد است.

می توان به این برچسب‌ها اطمینان کرد؟

تست حیوانی در محصولات آرایشی یکی از فرآیندهایی است که روی لوازم آرایشی مختلف انجام می‌شود. در حال حاضر روی بسیاری از محصولات برچسب ارگانیک یا Cruelty free را می‌بینیم. اما سوال اصلی که در این میان به آن پاسخ داده شود این است: “تا چه حدی به این برچسب‌ها می‌توان اطمینان کرد؟” برای پاسخ به این سوال بهتر است با تست حیوانی محصولات آرایشی و جزئیات مربوط به آن بیشتر آشنا شوید.

منظور از تست حیوانی محصولات آرایشی Cruelty free چیست؟

تست حیوانی انجام هرگونه آزمایش برای کسب اطلاعات در مورد موثر بودن یک ماده (شیمیایی، دارویی و …) یا حساسیت زا بودن آن است. این تست ها برای حیوانات بسیار آزارنده بوده و در بسیاری از موارد باعث کشته شدن آنها می شود. بسیاری برای حمایت از حقوق حیوانات سراغ محصولات با تاییدیه  ی Cruelty free می‌روند. این تاییدیه به ما نشان می‌دهد که برای تولید این محصول هیچ حیوانی آزار ندیده است. مضراتی که انجام آزمایش‌های مختلف روی حیواناتی مانند موش و خرگوش به همراه داشت، همیشه باعث بروز آسیب‌های جدی و حتی مرگ این موجودات میشد. همین باعث شده بود که از سالهای 1950 تا 1970 بسیاری از مدافعین حقوق حیوانات برای غیر قانونی ساختن این آزمایش‌ها تلاش کنند.

علامت های عدم انجام تست حیوانی محصولات تا چه حد قابل اطمینان است؟

با توجه به حساسیت موضوع و تلف شدن جانوران بسیار در راه تولید مواد آرایشی-بهداشتی، مدافعان حقوق حیوانات در جهت آگاه سازی مردم از طریق ساخت مستند ها ، راه اندازی کمپین ها و … تلاش نموده اند. در نتیجه ی همین اطلاع رسانی ها هم مصرف کنندگان آگاه به دنبال خرید برند هایی رفته اند که دارای تست حیوانی نباشند. از طرف دیگر کمپانی های بزرگ و کوچک برای جلب توجه مشتریان از علامت های CRUELTY FREE استفاده می کنند. اما طبق آمارهای جهانی سالانه 20 میلیون حیوان بی گناه در زمان انجام تست‌های مختلف کشته می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد بسیاری از این برچسب‌ها صرفا برای جلب توجه مشتری هستند. در میان این 20 میلیون حیوان کشته شده، 75 درصد در عرصه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی جان می‌دهند.

تحمل درد های شدید

یکی دیگر از مسائل غم انگیز و البته سیاه انجام این تست ها ، تحمل درد های شدید در جانوران تحت آزمایش است. زیرا برای داشتن نتایج دقیق تر شاهد این هستیم که در طول پروسه آزمایش هیچ گونه مسکنی به این حیوانات داده نمی‌شود و از همین رو درد بسیاری را تحمل می‌کنند. پس باید برای اطمینان به علامت تست حیوانی روی لوازم آرایشی کمی سختگیرانه‌تر عمل کنیم و پارامترهای متفاوت را در این زمینه مد نظر قرار دهیم.

لوگو تست حیوانی محصولات آرایشی

روش‌های تشخیص تست حیوانی Cruelty-Free برای لوازم آرایشی در سال 2021

روش‌های مختلفی برای تشخیص دادن صحت علامت تست حیوانی محصولات آرایشی وجود دارد که بسته به برند، شرایط و… می‌توانید سراغ یکی از آنها بروید. در ادامه 5 روش مطمئنی که برای این کار پیش روی شما خواهد بود را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. در نظر داشته باشید که ممکن است گاهی برای اطمینان بیشتر، محصولات آرایشی مورد نظرتان چند مورد از گزینه‌های زیر را دارا باشند.

  • به لوگو Cruelty free که به شکل خرگوش است دقت کنید. این روش بسیار راحت و سریع بوده و در زمان خرید به راحتی می‌توانید آن را بررسی نمایید. این برچسب یا لوگو معمولا در بخش پشتی محصول و در کنار سایر مجوزها و استاندارد‌ها قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که سه لوگو اصلی در این زمینه معتبر هستند که عبارتند از: خرگوش در حال پریدن، عبارت Choose Cruelty Free و PETA.

البته که همانطور که بالا تر اشاره کردیم هر لوگو خرگوشی درست و معتبر نیست. و بسیاری از تولید کنندگان برای جلب اعتماد مشتریان از این لوگو‌ هم استفاده می‌کنند. اما دیدن چنین لوگوهایی روی برند‌های معتبر قابل قبول خواهد بود.

لوگو تست حیوانی محصولات آرایشی
  • در صورتی که قصد خرید آنلاین دارید و یا به هر نحوی نمی توانید از لوگو Cruelty free استفاده کنید، می توانید با جستجوی آنلاین در وب سایت ها از صحت این موضوع مطلع شوید. برندهایی که قصد دریافت نماد Cruelty free را دارند، باید از طریق کارشناسان رسمی و معتبر اقدام کرده و زیر نظر بازرسان این مجوزها و تاییدیه‌ها را دریافت نمایند. بعد از دریافت این مجوزها نیز محصول، برند تولید کننده و… در پایگاه داده شرکت مورد نظر ثبت می‌شود. با جستجوی عبارتی مانند Cruelty-Free International  و PETA  Beauty Without Bunnies می‌توانید به این سایت‌ها دسترسی داشته باشید.

وب سایت معتبر

یکی از وب سایت های معتبر در این زمینه وب سایت CRUELTY FREE PETA است.(برای مشاهده این وب سایت اینجا کلیک کنید. ) با مراجعه به این وب سایت و جستجوی نام محصولتان اطلاعاتی در این زمینه در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

  • از برنامه‌های Cruelty free که در گوگل پلی و اپ استور موجود است استفاده کنید. این اپ‌ها می‌توانند با اسکن کردن بارکد محصولات، این موضوع را مشخص کنند که آیا علامت تست حیوانی روی لوازم آرایشی معتبر است یا خیر. در نظر داشته باشید که شرکت‌های صادر کننده تاییدیه تست حیوانی محصولات آرایشی اپ‌های مخصوص خود را دارند و بسته به نوع لوگو استفاده شده روی محصول، باید سراغ تاییدیه خاص بروید.

نرم افزارهای تست حیوانی

  • به شرکت یا برندی که قصد خرید از آن را دارید ایمیل بزنید و بپرسید. این روش شاید خیلی مطمئن و قابل اتکا باشد، اما وقت زیادی از شما خواهد گرفت.
  • از بلاگر‌های فعال در عرصه حقوق حیوانات و تست حیوانی لوازم آرایشی کمک بگیرید. این افراد از آنجایی که فعالیتی جدی در این زمینه داشته‌اند، به راحتی می‌توانند اطلاعات مورد نیازتان را در اختیار شما بگذارند. البته برای استفاده از این روش، باید بلاگر موردنظر را بشناسید.

برندهای دارای علامت تست حیوانی محصولات آرایشی

این روزها بسیاری از برند‌های معتبر جهان گرفتن تاییدیه Cruelty free را در اولویت‌های خود گذاشته اند. تعداد این شرکت‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که بتوانیم تمام آن‌ها در این فرصت کم معرفی کنیم. معروفترین این برندها عبارتند از: “100% Pure، 3INA، Adwoa Beauty، Aether Beauty، Becca و…” همچنین در صورتی که قصد تحقیق در زمینه برندهای تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی با علامت تست حیوانی Cruelty free را دارید، میتوانید با یک جستجوی ساده یا مراجعه به سایت برند مورد نظر خود، از وجود علامت تست حیوانی روی لوازم آرایشی با خبر شوید.

دیدگاه خود را بنویسید