برای سلامت ناخن ها چه کنیم ؟

توسط در 3ام آبان, 1400 منتشر شدبازدیدها: 1710

مقدمه

هنگامی که صحبت از رسیدگی به پوست و مو می شود، همه خانم ها و آقایان راه حل های مختلف یا شاید متضادی را به شما ارائه می دهند. همه ‌آن ها فکر می کنند که تنها پوست و ‌مو نیاز به رسیدگی مرتب دارند، اما اصلا اینطور نیست، بلکه ناخن های شما در اولویت قرار دارند و خوش بختانه مراقبت از آن‌ ها بسیار ساده و ارزان است. تنها باید چند نکته مهم را رعایت کنید تا ناخن هایی قوی و زیبا داشته باشید. توجه نمایید که ظاهر زیبا تنها ملاک کافی برای تشخیص سلامت ناخن ها نیست مثلا ممکن است ناخن های شما دارای مشکلات قارچی باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، لازم است به بررسی سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، بپردازیم. ادامه مطلب را از دست ندهید.

برای سلامت ناخن ها چه کنیم ؟

تشخیص ناخن های سالم

برای پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم باید ابتدا سلامت آن ها را بررسی نماییم. خوب است بدانید که ناخن شما از چندین لایه پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است که با آسیب دیدن این لایه ها، سلامت ناخن هایتان به خطر می افتد.

1) از نظر ظاهر: ناخن های شما باید صاف و یکنواخت باشند. اگر شاهد سوراخ، باد کردگی و یا تورم غیر طبیعی هستید، ناخن های شما حتما به مراقبت نیاز دارند.

2) از نظر رنگ: جهت پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، باید به رنگ ناخن ها نیز توجه نماییم. رنگ ناخن های سالم، رنگی طبیعی و مطابق با پوست است و اصلا به زردی یا سفیدی بیش از حد نمیزند.

3) شکنندگی: ناخن های بسیار نازک که خیلی سریع لب پر می شوند و یا به طور کامل می شکنند، نمی توان به عنوان ناخن سالم در نظر گرفت. همچنین طی بررسی پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، متوجه می شویم که ریش ریش شدن ناخن ها نیز نشان دهنده وجود یک مشکل جدی است.

در صورت بروز مشکلات زیر حتما با پزشک مشورت کنید

  1. اگر یک خط تیره زیر ناخن هایتان وجود دارد.
  2. اگر ناخن شما از گوشت جدا شده است.
  3. اگر ناخن هایتان دچار خونریزی شده اند.
  4. اگر تورم شدید دارند و یا کلا رشد نمی کنند.
برای سلامت ناخن ها چه کنیم ؟

چند اقدام لازم جهت مراقبت از ناخن ها

جهت پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، تنها کافی است که موارد زیر را دنبال کنیم و در یک روتین عمل نماییم.

  1. عدم استفاده از آب به طور مداوم: زمانی که دست شما مدام داخل آب باشد، ناخن هایتان مرطوب خواهند بود که موجب فراهم کردن مکان مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ های مضر می شود و در نتیجه سلامت ناخن هایتان را به خطر می اندازد.
  2. عدم استفاده از مواد شیمیایی: هنگام استفاده از مواد شیمیایی مانند مایع ظرفشویی یا مواد سنگین تر مانند وایتکس، بهتر است از دستکش استفاده کنید تا این مواد به طور مستقیم با ناخن هایتان ارتباط نداشته باشند.
  3. رعایت بهداشت ناخن ها: یکی از ساده ترین راه های پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، کوتاه کردن آن ها است. شما باید ابتدا آن ها را به طور مستقیم کوتاه کنید و در ادامه، گوشه های تیز آن را به وسیله یه سوهان ناخن گرد کنید تا تیز نباشند و به جایی گیر نکنند.
  4. استفاده از کرم‌ مرطوب کننده: هنگام استفاده از مرطوب کننده دست ها، بهتر است کمی نیز بر روی ناخن هایتان بمالید، گرچه مرطوب کننده های مخصوص به ناخن نیز موجود هستند که قیمت چندان بالایی ندارند.
  5. استفاده از یک لایه نگه دارنده بر روی ناخن ها: جهت تقویت ناخن ها و پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، لازم است از یک لایه تقویتی و نگه دارنده بر روی آن ها استفاده نماییم تا به راحتی نشکنند و مشکلی برایشان پیش نیاید.
  6. عدم جویدن ناخن ها: در ادامه پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، باید ذکر شود، زمانی که ناخن هایتان را می جوید، بافت سالم را از ناخن ها جدا می کنید، این کار می تواند موجب ورود باکتری به ناخن هایتان شود و به آن آسیب جدی وارد کند.
  7. عدم استفاده از محصولات قوی برای ناخن ها: به عنوان مثال، هنگام استفاده از لاک پاک کن ها که موادی بسیار رایج هستند، لازم است که نوع بدون استون و مواد شیمیایی آن را انتخاب کنیم تا آسیبی به ناخن ها وارد نشود.
  8. استفاده از برس ناخن: برای پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، لازم است به برس ناخن ها نیز اهمیت بدهید. امروزه از انواع وسایل نوک تیز جهت تمیز کردن و مرتب کردن ناخن ها استفاده می شود، اما این گونه وسایل می توانند بسیار تهاجمی باشند و راه را برای ورود باکتری و قارچ ها آزاد بگذارند. همچنین استفاده از وسایل مخصوص ناخن در سالن ها، اگر به صورت بهداشتی ضد عفونی نشود، می تواند خطر ابتلا به قارچ و باکتری را افزایش دهد، زیرا همه از آن استفاده می کنند و وسایلی خصوصی نیستند. اما برس ناخن، یک راه قدیمی و موثر جهت تمیز کردن ناخن ها است که از چنین آسیب هایی مصون بمانید.
  9. کاشت ناخن را به حداقل برسانید: زمانی که کاشت ناخن انجام می دهید، ناخن های اصلی شما زیر مقادیر زیادی مواد شیمیایی قرار می گیرند و هیچ هوایی به آن ها نمی رسد. این کار اگر به مدت طولانی انجام شود، ممکن است به ناخن هایتان آسیب جدی وارد کند. اگر اصرار به انجام این کار دارید، حداقل بین تعداد دفعات کاشت ناخن، یک استراحت چند هفته ای قرار دهید.
برای سلامت ناخن ها چه کنیم ؟

در هنگام انجام مانیکور یا پدیکور، به نکات زیر توجه کنید

جهت پاسخ به سوال برای سلامت ناخن ها چه کنیم، باید اشاره کرد که بسیاری از مردم مانیکور و پدیکور را‌ پیشنهاد می دهند، اما جهت انجام این کار باید به موارد زیر توجه کنید.

  1. مکانی را انتخاب کنید که دارای مجوز فعالیت است.
  2. ناخن کاری را انتخاب کنید که ماهر باشد و نحوه استفاده صحیح از ابزار آلات ناخن را بلد باشد.
  3. از ضد عفونی کردن وسایل، قبل از استفاده آن ها بر روی ناخن هایتان مطمئن شوید.

دیدگاه خود را بنویسید