چگونه برای فصل بهار عطری مناسب انتخاب کنیم

توسط در 28ام فروردین, 1401 منتشر شدبازدیدها: 2141

مقدمه

عطرهای مختلف می‌توانند بر اساس رایحه‌ای که دارند، هرکدام برای شرایط خاصی مناسب باشند. یکی از این شرایط فصل‌ها هستند. با رسیدن فصل بهار، گرم‌تر شدن هوا، سبز شدن زمین و شکوفه زدن درختان، وقت آن می‌رسد که علاوه بر لباس‌های نو، عطری مناسب برای فصل بهار انتخاب کنید و با زندگی مجددی که به زمین بخشیده شده است همراه شوید. اگر شما هم طرفدار عطرهای مختلف هستید و دوست دارید که قبل از انتخاب عطر برای فصل بهار، با انواع رایحه‌ها، نوت‌ها و آکوردهای عطر آشنا شوید، خواندن ادامه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. در این مقاله نخست ویژگی‌هایی که می‌توانند به شما در انتخاب عطر برای فصل بهار کمک کنند را بررسی و سپس پرطرفدارترین رایحه‌های بهاری را معرفی می‌کنیم.

انتخاب عطر بهاری

رایحه، نوت و آکورد

پیش از اینکه بخواهیم ویژگی‌های مخصوص انتخاب عطر برای فصل بهار را بررسی کنیم، ابتدا مؤلفه‌هایی که رایحۀ عطرها را تشکیل می‌دهند به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

  • رایحه: باوجود تنوع بسیار زیاد عطرها، معمولاً از یکسری رایحه‌های اصلی در ساخت همۀ آن‌ها استفاده می‌شود، رایحه‌هایی مثل عطر گل‌ها، رایحه‌های شرقی، ترکیب میوه‌ها و مرکبات جزو اصلی‌ترین رایحه‌ها هستند.
  • نوت: همان‌طور که گوش‌نواز‌ترین موسیقی‌ها از نوت‌هایی مجزا تشکیل‌شده‌اند، خوشبوترین رایحه‌ها نیز ترکیبی از نوت‌های منحصربه‌فرد هستند. به ترکیبات عطر که به‌مرورزمان پراکنده می‌شوند نوت عطر می‌گویند. عطرها سه نوت مختلف دارند: نوت آغازی، نوت میانی و نوت پایه. ترکیب همۀ نوت‌ها در کنار هم، رایحۀ کلی یک عطر را تشکیل می‌دهد.

نوت‌های آغازین معمولاً به‌سرعت تبخیر می‌شوند. پس‌ازآن، نوبت به نوت میانی می‌رسد. نوت میانی حدود 70 درصد از رایحۀ عطر را تشکیل می‌دهد و درواقع اساس عطر محسوب می‌شود. نوت پایانی سنگین‌ترین رایحه و بالاترین ماندگاری را دارد. اما از آنجایی که معمولا رایحۀ جذابی ندارد باید با نوت میانی ترکیب شود. درواقع ترکیب این نوت با نوت میانی رایحۀ اصلی یک عطر را تشکیل می‌دهد.

هرم بویایی عطر
  • آکورد: به نوت‌های جداگانه‌ای که به‌خوبی باهم ترکیب‌شده‌اند آکورد می‌گویند. نوت‌ها در این ترکیب پیچیده، واحد جدیدی تشکیل می‌دهند که با رایحۀ تک‌تک آن‌ها متفاوت است. در ساخت عطرهای مختلف، نوت‌های رایج باهم ترکیب می‌شوند و گاهی عطرساز نوت‌هایی را کم‌وزیاد می‌کند و آکوردهای جدیدی به دست می‌آورد.

طعم عطر

بله! عطرها هم طعم دارند. درواقع این رایحۀ عطرها است که می‌تواند طعم‌های متفاوتی شامل شیرین، تلخ، ترش و تند داشته باشد. احتمالاً آوازۀ محبوبیت عطرهای تلخ به گوشتان رسیده است. این رایحه و رایحۀ شیرین رایج‌تر از دو طعم دیگر هستند. برای آنکه در انتخاب عطر برای فصل بهار با آگاهی بیشتری عمل کنید، این 2 طعم را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

عطرهای شیرین بیشتر مورد پسند خانم‌ها هستند اما انواع مردانۀ محبوب بسیاری هم وجود دارند. رایحه‌های گل‌دار و بیشتر رایحه‌های میوه‌ای شیرین هستند؛ اما اگر رایحه‌ای شیرین برای انتخاب عطر برای فصل بهار در نظر دارید به این نکته توجه کنید که ترکیبات آن طبع گرمی نداشته باشد. در ادامه در مورد طبع عطرها هم بیشتر توضیح داده‌ایم.

عطرهای تلخ زنانه و مردانه طرفداران شیک‌پوش، کلاسیک و خاص پسند بسیاری دارند. انواع عطر و اودکلن تلخ و خنک می‌توانند از بهترین انتخاب‌های عطر برای فصل بهار باشند. در نوت‌های مختلف انواع عطر تلخ از رایحۀ چوب سوخته، دارچین، میخک، قهوه و بعضی از گیاهانی که عطر تلخ دارند استفاده می‌شود.

  • طبع عطرها

طبع عطرها هم یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که به شما در انتخاب عطر برای فصل بهار و سایر فصل‌ها کمک می‌کند. عطرها ازنظر طبع به 2 گروه گرم و خنک تقسیم می‌شوند. بیشتر رایحه‌هایی مانند گل‌دار، شرقی و ادویه‌ای رایحه‌های گرم و بیشتر رایحه‌هایی مانند مرکبات، آبزی و تازگی سرد محسوب می‌شوند. دراین‌بین بعضی رایحه‌ها مانند چوب یا دود، هم در عطرهای سرد و هم در عطرهای گرم وجود دارند. بهتر است از عطرهای سرد در فصل‌های گرم و از عطرهای گرم در فصل‌های سرد استفاده کنید. البته این طبع بیشتر به خود شما مربوط است می‌توانید بدون آن که کسی را اذیت کنید از عطرهای سرد در فصل سرد و بالعکس استفاده نمایید.

انتخاب عطر برای فصل بهار

اگر به شما بگویند بهار را ذهنتان تصور کنید، به‌احتمال‌زیاد فضایی پر از بوی گل‌ها، شکوفه‌ها و سرسبزی را تصور خواهید کرد. پس برای انتخاب عطر برای فصل بهار هم باید به سراغ رایحه‌هایی بروید که حس تازگی را منتقل می‌کنند، سبک  هستند و بوی تندی ندارند. عطرهایی با رایحۀ گل‌دار، مرکبات و تازگی بهترین انتخاب عطر برای فصل بهار هستند. در انتخاب عطر برای فصل بهار وجود نوت‌هایی مانند نعنا، ریحان، شکوفۀ‌ پرتقال و نوت‌های آبزی هوشمندانه است.

محبوب‌ترین رایحه‌های بهاری

عطرهای زنانه و مردانه رایحه‌های مختلفی دارند که می‌توانید برای انتخاب عطر برای فصل بهار مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. پرطرفدارترین این رایحه‌ها در فصل بهار عبارت‌اند از:

رایحۀ گل‌دار: یکی از پرطرفدارترین رایحه‌ها در انتخاب عطر برای فصل بهار، رایحۀ گل‌دار است. این عطرها معمولاً بوی شیرینی دارند و از رایحۀ گل‌هایی مثل رز، یاس، شکوفۀ پرتقال، یاسمن و غیره در تولید آن‌ها استفاده‌شده است. البته این گل‌ها بیشتر در عطرهای زنانه کاربرد دارند و برای عطرهای مردانه‌ با چنین رایحه‌ای بیشتر از گل زنبق استفاده‌ می‌شود.

رایحۀ میوه‌ها و مرکبات: این رایحه‌ها شیرین و طراوت‌بخش هستند و از ترکیب رایحۀ میوه‌هایی همچون سیب، توت، هلو، انبه و یا لیمو، پرتقال و ماندارین تشکیل‌شده‌اند و گاهی با نوت‌های گلی نیز ترکیب می‌شوند.

رایحۀ تازگی: با استفاده از این عطرها می‌توانید چشمان خود را ببندید و اجازه دهید رایحه شما را به دریا، جنگلی مرطوب، کوهستان یا حتی علف‌زاری پر از شبنم صبحگاهی ببرد. به‌عبارت‌دیگر، اگر در انتخاب عطر برای فصل بهار این رایحه را انتخاب کنید، به بیشترین حد ممکن طراوت و تازگی بهاری را تجربه خواهید کرد.

جمع‌بندی:

در این مقاله سعی کردیم تا با آشنا کردن شما با انواع رایحه‌ها، نوت و آکوردهای عطر و پس‌ازآن معرفی انواع مناسب آن‌ها برای فصل بهار به شما در انتخاب عطر برای فصل بهار کمک کنیم. این فاکتورها در صنعت عطرسازی بی‌شمارند و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. پس اگر قصد انتخاب عطر برای فصل بهار را دارید می‌توانید با استفاده از نکاتی که اینجا بیان گردیده است به‌راحتی عطر مناسب خود را انتخاب کنید.

منابع

دیدگاه خود را بنویسید